Mordonie

Ziemniaczany Sezon 2009

Jak kiedyś obiecałam dziś przedstawię danie, które wyniosłam ode mnie z domu. Jest to danie tradycyjne w regionie, z którego pochodzą moi dziadkowie, mające ponad 150 lat. Spotyka się je pod różnymi nazwami – mordonie, pierogi łomnicańskie, szare kluski. Ja będąc dzieckiem nazywałam je „zielonymi kluskami”, bo im więcej startych surowych ziemniaków dodamy tym bardziej zielono-szary mają kolor.

Przepis pochodzi od mojej babci i był przekazywany w jej rodzinie z pokolenia na pokolenie. Mój Mąż zakochał się w tym daniu – mam nadzieję, że Wam też posmakują i że dzięki temu przepisowi będą się regularnie pojawiać również na Waszych talerzach🙂

Mordonie

Mordonie:

Ciasto:

  • 12 sporych surowych ziemniaków
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1 jajko

Nadzienie:

  • kostka białego sera
  • 1 żółtko
  • vegeta

Omasta:

  • cebula
  • boczek (opcjonalnie)

Zetrzeć 9 ziemniaków, odcisnąć je przez ścierkę. Powstały płyn delikatnie zlać, pozostawiając na dnie miski „krochmal”, który należy dorzucić do odciśniętych ziemniaków.
Pozostałe 3 ziemniaki ugotować, solidnie ukucić na gładką masę i dobrze schłodzić.
Wymieszać oba rodzaje ziemniaków, dodać mąkę pszenną, mąkę ziemniaczaną i jajko. Ciasto ma być gęste więc w razie potrzeby można dodać więcej mąki pszennej😉

Ser dokładnie rozrobić z żółtkiem, doprawić vegetą do smaku (ma być dość mocno słone).

Na zwilżonej dłoni uformować placuszek z ciasta ziemniaczanego, nałożyć kulkę farszu, zalepić formując „spłaszczoną kulkę”.  Kluski należy robić szybko, ponieważ szybko ciemnieją. Gotowe wrzucić na wrzącą osoloną wodę, gotować ok 8 minut.

Pierogi łomnicańskie podajemy ze skwarkami z boczku lub podgardla i/lub zrumienioną cebulką.

Smacznego!

Mordonie

5 Responses to “Mordonie”


  1. 1 teresa Marzec 11, 2010 o 3:24 pm

    Znam je z dzieciństwa doskonale,dla mnie to „niebo w gebie”

  2. 2 m Lipiec 17, 2011 o 4:10 pm

    najlepsze pierogi na święcie:)

  3. 3 aga Październik 4, 2011 o 1:18 pm

    smak mordoni znam doskonale poniewaz na nich sie wychowalam. Moja sp.babunia pochodzila z piwnicznej, zaraz obok lomnicy zdroj wiec pewnie przekazala nam ich oryginalny smak. Ciasto bylo robione j/w z tartych, surowych ziemniakow i ugotowanych tylko ze do nadzienia babcia dodawala sama bryndze (ser owczy).Do tego tez gotowane zmielone ziemniaki (poniewaz prawdziwa bryndza ma bardzo wyrazisty, ostry smak), zarumieniona cebulke, czosnek, pieprz i sol oraz duuuuzo majeranku. Potrawa wymagajaca obierania ogromnej ilosci ziemnakow, ale naprawde pyszna. Palce lizac. Szkoda ze juz tak malo spotyka sie ja na polskich stolach (wiem idze w bioderka, bo to w koncu kluchy)


  1. 1 Mordonie « Mniam-mniam Trackback o Październik 3, 2009 o 7:24 pm
  2. 2 330 przepisów na dania z ziemniaków – podsumowanie Ziemniaczany Sezon 2009 | Smak Imprezy.pl Trackback o Marzec 2, 2010 o 8:23 pm

Skomentuj

